48 AIRSOFT RAJ KESZTHELY

 

Egyes oszlop

Vonal alakú tereptárgyak mellett történő menet során (bokorsor, árok, falak, szűk ösvények) használják. Fontos, hogy minden katona az előtte lévő lábnyomába lépjen, ezáltal is megtévesztve az ellenséget. Az első katona kibiztosított fegyverrel halad az élen, míg a többiek bebiztosítják fegyvereiket.

http://users.atw.hu/hwas/irasok/img/alakzat/mozgasoszlop.jpg
1. kép

 

Előnyei:
- Oldalról jövő ellenséges támadás esetén (lesállás) hathatós védelmet nyújt.
- Hosszan vonalszerűen elhelyezkedő tereptárgyak mellett történő haladás során azok fedezéket nyújtanak.
- Az egyetlen használható alakzat nehezen járható terepen (pl. sűrű erdőségek, omladékos hegyoldalak, stb.)

Hátrányai:
- Nem hatásos az előre történő tűzkiváltás során (éppen ezért az elöl haladó katona általában géppuskát visz magával, fegyvere tűzkész helyzetben).
- Szemből jövő ellenséges tűz esetén sebezhető az alakzat.
- Csökkenti a szárnyakra történő odafigyelés lehetőségét. (Mivel az előtte lévőket a mögöttük haladóknak szinte állandó jelleggel fél szemmel figyelni kell, ezért elveszi a figyelmét a fő feladatáról, hogy a meghatározott figyelési szektorban a terepet figyelje.)

Kettős oszlop

A kettős oszlop kiválóan alkalmas olyan utakon történő haladásra, amelyek elég szélesek ahhoz, hogy a katonák az út két oldalán egymástól meghatározott távolságokra haladhassanak. Hasonlóan ez előzőekben elmondottakhoz, az elöl haladó katonák kibiztosított, sorozatra állított fegyverrel haladnak az élen. A parancsnok általában az élen helyezkedik el (legtöbbször ő a harmadik katona az alakzatban).

 

http://users.atw.hu/hwas/irasok/img/alakzat/mozgaskettosvonal.jpg
2. kép

 

Előnyei:
- Könnyen irányítható alakzat.
- Éjszaka ajánlott alakzat.

Hátrányai:
- Meglehetősen könnyű célpontot nyújt a kettős oszlopban haladó katonák sora az úton (viszonylag zsúfolt alakzat, különösen éjszaka).

Nyílhegy

A nyílhegy alakzat a legalkalmasabb nyílt terep leküzdésére. A raj, amikor csak lehetősége van rá, nyílhegy alakzatban halad, mivel ebből az alakzatból igen könnyen lehet a többi alakzatot felvenni, és minden irányba reagálni az ellenséges támadásra. A parancsnok olyan helyet foglal el a rajban, ahonnan képes azt legjobban irányítani, és minél előrébb igyekszik helyezkedni, hogy jól lássa az esetleges történéseket.

 

http://users.atw.hu/hwas/irasok/img/alakzat/mozgasnyilhegy.jpg
3. kép

 

Előnyei:
- Az elölről jövő támadás során viszonylag kis sebezhetőség.
- Kiválóan alkalmas nagy erejű tűz kiváltására minden irányba.
- Alkalmas nyílt terepen történő áthaladásra

Hátrányai:
- Az irányítása nehézkes. Nehezebben irányítható, mint az eddig ismertetett alakzatok.
- Az oldalról jövő ellenséges támadás során sebezhetőbb, mint az oszlop alakzat.
- A parancsnoktól függően lehet, hogy a tűzcsoportok összekeverednek. Ezt mindenképpen el kell kerülni.

Gyémánt alakzat

A gyémánt alakzatot általában éjszaka egy nyílt terepen történő áthaladás során alkalmazzuk Nagyon hasonlít az előbb bemutatott ék alakzathoz, csak teljesen zárt. Éjszaka nyílt terepen elsősorban járőrtevékenység végrehajtása során ajánlott.

http://users.atw.hu/hwas/irasok/img/alakzat/mozgasgyemant.jpg
4. kép

 

Előnyei:
- Könnyen irányítható.
- Nagyon hatásos minden irányba történő tűzkiváltás során.
- Körkörös figyelést és védelmet biztosít.

Hátrányai:
- Ha nem tartják be a követési távolságokat, akkor könnyen sebezhetővé válhat.

Vonal

A vonal alakzat a támadás során leggyakrabban alkalmazott formáció (elsősorban a roham időszakában). Ez a "tűz és mozgás" kivitelezéséhez szükséges alapalakzat is, de viszonylag nehezen irányítható. A katonák részéről nagy összeszokottságot, a parancsnok részéről pedig odafigyelést igényel. Éppen ezért a járőr nem használja, csak speciális feladatok végrehajtásakor. Ilyen például egy adott terep átfésülése, mely során a katonák párokban fedezve egymást, de a vonal alakzatot mindvégig megtartva fától fáig vagy fedezéktől fedezékig mozognak előre, majd onnan fedezik társukat.

 

http://users.atw.hu/hwas/irasok/img/alakzat/mozgasvonal.jpg
5. kép

 

Harci cselekmények során gyakran az egyszerű módszerek a legjobbak. Az egyik legegyszerűbb és mégis az egyik leghatékonyabb módszer a csatavonalba állás. A fent leírt vonal alakzattól a csatavonal abban különbözik, hogy míg ott a katonák párokban mozognak egymást fedezve és a párok alkotnak vonal alakzatot, itt minden katona között viszonylag nagy távolság van, és így mozognak az ellenség felé mindvégig egyetlen egyenes vonalban maradva. A csatavonalnak a titka, hogy az egyes emberek egymástól kb. 10 méter távolságra vannak, így ha van egy mondjuk 10 főből álló osztag, a csatavonal 100 méter hosszú, vagy még hosszabb is lehet. Annyira nem szabad távol kerülni a szomszédos emberektől, hogy elveszítsük akár egyikükkel is a kapcsolatot. Középen áll a parancsnok, aki figyel rá, hogy mindenki egyvonalban maradjon. Fontos, hogy az alakzat parancsnoki utasításra ellenséges tűz ellenére is folytassa a mozgást előre, miközben továbbra is mindenki egyenes vonalban marad. A csatavonal a következők miatt eredményes:

1. Egyszerű. A paintball vagy airsoft játékosok általában nem képzett katonák, ezért az összetett módszerek kudarcra vannak ítélve.
2. A játékosok kapcsolatban maradnak egymással, így megteremtődik a játékosok közötti kommunikáció
3. Mindegyik játékos kereszttűzzel tudja támogatni bármelyik másik játékost. Mivel a fedezékek nagy része csak egy irányból nyújtanak védelmet, ha két irányból lövünk egyidőben, az ellenség hatékony tűznek lesz kitéve. Ha megfelelően széthúzzuk a vonalat az ellenségnek igen nehéz lesz fedezéket találnia a csatavonal szárnyairól érkező tűz ellen.
4. Az alakzat maximális előre irányuló tűzerőt tesz lehetővé barátságos találatok lehetősége nélkül.